Kemikaalikimara: Sadattelua bensa-asemalla

tiistai 11. elokuuta 2009

Sadattelua bensa-asemalla

Sattuu sitä paremmissakin piireissä. Iltasanomat (10.8.2009) kertoi Hjallis Harkimon tankanneen bensiiniä dieselautoonsa. MTV3 katsoi puolestaan asiakseen kertoa viihdesivuillaan Iltasanomien "uutisesta". Taitaa olla jutun aiheet vähissä näin kesäaikaan, sillä virhetankkaukset ovat tavattoman yleisiä. Nyt se vain sattui Harkimolle.
Miksi polttoaineita ei voi sekoittaa
Bensiiniä ja dieseliä ei voi sekoittaa keskenään, sillä bensa- ja dieselmoottorit toimivat eri periaatteella. Bensiinimoottorissa bensiini/ilmaseos poltetaan hallitusti sylintereissä. Sytystulppa sytyttää ilma/bensaseoksen juuri oikeaan aikaan. Kun moottori nakuttaa, seos syttyy itsestään ennen tulpan antamaa kipinää aiheuttaen paineiskuja. Paha nakutus vaurioittaa moottoria. Oktaaniluvulla mitataan bensiinin puristuskestävyyttä. Mitä korkeampi oktaaniluku, sitä suuremman puristuksen polttoaine kestää itsestään syttymättä.
Dieselmoottori toimii toisin. Dieselmoottorissa polttoaineen tulee syttyä paineen ja lämmön vaikutuksesta toisin kuin bensiinin, joka ei saa syttyä ennenaikaisesti itsestään. Dieselpolttoaineille mitataan oktaaniluvun sijaan setaanilukua, joka kuvaa syttymisherkkyyttä. Vanhemman tekniikan dieselautoissa pieni tilkka bensiiniä polttoaineen seassa ei ole katastrofi, mutta nykyautojen hienot polttoaineensuihkutusjärjestelmät eivät siedä vääränlaista polttoainetta juuri lainkaan. Bensiini huonontaa dieselpolttoaineen setaanilukua, mikä voi johtaa dieselnakutukseen. Dieselmoottoreissa polttoaine lisäksi hoitaa voitelua. Bensiini heikentää voitelutehoa.
Virhetankkaukset
Dieseliä on vaikea saada tankattua bensiinitankkiin johtuen tankkauspistoolin koosta. Jos siitä huolimatta onnistuu saamaan dieseliä bensatankkiin, moottorin teho heikkenee ja moottori voi alkaa nakuttaa, kun oktaaniluku on heikentynyt. Osa polttoaineesta menee läpi palamatta, mikä aiheuttaa katalysaattorisssa ylimääräistä kuumenemista, kun poltettavaa tulee enemmän.
Bensapistooli mahtuu hyvin dieselin täyttöaukkoon, joten virhetankkauksen voi tehdä helposti. Jos huomaa tankanneensa väärin, moottoria ei saa käynnistää, vaan auto tulee hinauttaa korjaamolle, jossa polttoainesäiliö tyhjennetään. Omin konstein tankkia ei saa tyhjäksi. Käynnistäminen aiheuttaa isommat vahingot, sillä silloin täytyy puhdistaa koko polttoainejärjestelmä.
Huolellisuutta tankkauksiin, jottei tarvitse sadatella bensa-asemalla ja tankkaus sujuu iloisissa merkeissä, kuten tässä vanhassa minuutin kestävässä Esso-mainoksessa:




Lue myös:
Sata kehua

KEHU 26. Elokuiset illat ovat kesän hienoimpia.

Ei kommentteja :

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails